BUDAK SEKOLAH PUNYA BLOG!
Follow Dashboard
Berubahlah Sementara Masih Ada Waktu.....
Thursday, November 05, 2015 | 0Superstar (s)!

okay..
dah lamaaaa laamaaaa laamaaaa sangat aku tak menulis..hoho *bajet penulis buku konon -_-
mungkin dulu..
aku banyak post pasal "Cintan"
pasal "kesayangan"
pasal Family and Friendssss...
dan..pelbagai pasal lagi...
tapi kali nih..
aku tulis pasal agama sikit..
biar korang yang baca nih SENTAP DISENTAP TERSENTAP MENYENTAP
dan banyak lagi tap tap tap nya...hahaha *ala ala Tarbiah Sentap gitu !

bukan nya apa abang abang and hakak hakak sekalian,
juz tergerak hati...terpikir..
sampai bila kita nak hidup dalam kejahilan?
sampai bila kita nak sombong dengan ALLAH?
sampai bila? sampai bila?
cukuplah slama nih hidup sekadar bersuka ria tanpa ada arah tuju yang betol..
cukuplah..

bagi aku..
perubahan itu perlu dilakukan dalam diri sendiri agar
tidak terlalu alpha dan leka dengan duniawi..
tak tahu macam mana nak berubah?
biar aku share serba sedikit yang aku tahu...
kalau korang dah ade niat nak berubah...
just go on..jangan tangguh tangguh...
berubah step by step..sebab apa? sebab kita manusia..
kadang kadang yang berubah pon..boleh tersalah landasan jgak..
sebab tuh kita kena ubah pelan pelan...step by step..

aku share sikitlah cara untuk berubah..
1. kau kena JAGA SOLAT 5 waktu..
solat ON TIME.. jangan lengahkan..ajar diri untuk solat awal waktu..
pentingkan solat dulu..baru bende lain..sebab solat tuh tiang agama..
sebab solat tuh lah yang akan ditanya dulu..
sebab solat itu merapatkan diri kita dengan ALLAH..
arwah abah aku slalu pesan.. "solat jangan tinggal, solat jangan tinggal"
jahat macam mana sekalipun...solat jangan tinggal...

2. baca Al-Quran..
al-Quran jangan tinggal beb...kau tinggal al-Quran..kau akan "sesat"..
al-Quran jangan tinggal..bacalah walaupun sepotong ayat, walaupun sehelai al-Quran..
baca..bacalah..amalkan lepas solat baca al-Quran...in sha ALLAH tenang hati..jiwa dan raga...

3. perbanyakkan solat solat sunat..
contohnya, korang student...kadang kadang bangun awal awal pagi...*bangun subuhkan?
kelas korang pukul 11...alaa.. pukul 8 tuh sebelum study ker..buat laa solat sunat dhuha..
2 rakaat jer..tak susah pon...sekejap jer..amalkan solat dhuha... in sha ALLAH murah rezeki...
n then tahajudd...time korang buat tahajudd tuh....menangis laa puas puas..mengadulah kat ALLAH segala masalah korang..in sha ALLAH korang akan tenang..

4. dekatkan diri dengan majlis majlis ilmu..
contohnya ceramah ker...talk ker...dan sewaktu dengannya...bukan nye apa...at least ade jugak ilmu
yang kita dapat...sibuk macam mana pun...carilah masa untuk pegi majlis ilmu...
ataupun korang boleh baca buku buku yang berkaitan dengan agama...
macam aku...aku baca buku Tarbiah Sentap *cari kat kedai...best buku nih
buku yang aku baca nih...serius talk..memang sentap abis..padu !
tapi best...sebab kita dapat tahu kesilapan yang kita buat sebelum nih..macam couple ker...
apa ker...haa...macam tuh la...lepas tuh...buku Momento *adik beradik buku Tarbiah Sentap jgak
dalam buku Momento nih...kita dapat tahu macam mana penulis penulis tuh berubah..
at least buku buku nih jadi pemangkin untuk korang berubah...

5. zikir jangan lupa bro sis..
basahkan lidah dengan zikrullah...daripada hafal lagu lagu yang duniawi smua tuh...baik korang berzikir..at least dapat gak pahalanya...haa satu lagi...kurangkan laa dengar lagu lagu rock kapak ker...lagu yang tangkap leleh..
lagu english yang rap tuh ker...or korea or pape jer laa...* aku tak layan korea
kurangkan k?
bukan nye apa...better dengar nasyid..best..
aku bukan nak kata aku hebat...tapi...bila aku dengar lagu lagu laen..
macam lagu jiwang ker..lagu bi ker...hati tak tenang beb..
rasa rimas...so time nak study..aku akan dengar zikir or nasyid...relax sikit nak stdy..
senang paham and masuk otak bila kita study sambil dengar zikir.. *senior aku cakap

and...tuh jer laa yang mampu aku share tuk korang..
aku bukannye ustazah...aku pon ade cacat cela nya jugak dalam agama..
ade jugak aku tak tahu,,,tapi tuh laa..
aku cuba nak perbaiki sikit demi sedikit...
cuba nak berubah step by step...
taknak beb mati dalam dosa...takot beb tak masuk syurga nanti...


ouh satu lagi...
tetapkan niat tuh...Lillahi Taala..
walau apa pun yang kita buat..
tetapkan buat nih...kerana ALLAH Taala..

so...selamat beramal...

assalamualaikum anda anda sekalian ;)










Older Post | Newer Post
Anak Tebuan Comel!


hey ANDA !! Anak Tebuan Comel here .. "Simple Is My Lifestyle" blog nih pasai rindu aku kat abah aku ja..takdak kena mengena dengan hang pon.. huhu !:)

hate me?, move away!

INI MEDAN..BETA YANG PUNYA !


Entry About Stuff Site


PENGLIPUR LARA


pondan pondan kesayangan hamba !
KEPONDANAN


Let's Talk!


The Credits!

Basecode by : Nadya and Qistina
Re.Design : Miss_Hana
Own this blog : NABILAH HAMZAH

Best View at GOOGLE CHROME!